Studia II stopnia (2-letnie, magisterskie uzupełniające)
Profil praktyczny
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: magister
Cel studiów na kierunku Pedagogika to przygotowanie zawodowe na poziomie magisterskim. Ogólnym celem kształcenia jest uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności oraz kompetencji z zakresu rozumienia i rozwiązywania problemów społeczno-wychowawczych, a także przygotowanie do podjęcia pracy w zakresie opieki i terapii dzieci, młodzieży czy osób dorosłych.
Specjalności:
Studia są przeznaczone dla absolwentów studiów I stopnia w zakresie terapii pedagogicznej. Są drugim etapem przygotowania do zawodu: nauczyciel pedagog specjalny w zakresie terapii pedagogicznej.
Specjalność przeznaczona jest dla osób, które w przyszłości pragną podjąć pracę: korekcyjno-kompensacyjną z dziećmi i uczniami ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi oraz uczniami ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi w placówkach oświatowych.
Studenci zostaną wyposażeni w wiedzę z zakresu pedagogiki, innych dyscyplin i subdyscyplin z nią powiązanych, koncepcji człowieka oraz jego rozwoju i funkcjonowania w strukturach społecznych, uwzględniając zasady i normy etyczne, a także proces samokształcenia.
Studenci będą także kształtować umiejętności obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk społecznych.
Studia magisterskie pedagogiczne (II stopnia), ze specjalnością z zakresu Terapii pedagogicznej z elementami socjoterapii umożliwiają zdobycie kompetencji i umiejętności do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, wykorzystania w tym procesie metod socjoterapii, oraz zajęć o charakterze stymulującym ogólny rozwój w procesie uczenia się.
Studenci poznają techniki eliminowania zaburzeń emocjonalnych, będących efektem szkolnych niepowodzeń oraz utraconej motywacji do nauki i obniżonej samooceny. Zdobędą umiejętności do pracy o charakterze kompensacyjno-korekcyjnym z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie edukacyjne i społeczne.
Studenci poznają teoretyczne aspekty warunkujące efektywność pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, jak również rozwiną praktyczne kompetencje konieczne w pracy z dziećmi oraz młodzieżą ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, emocjonalnego i społecznego.
Oprócz umiejętności w zakresie diagnozowania dzieci i młodzieży szczególnie ważna jest umiejętność właściwego planowania pracy terapeutycznej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji pracy w tym zakresie, w tym warsztatu socjoterapeutycznego.
Studia dają kwalifikacje do pracy na stanowiskach terapeuty, nauczyciela terapeuty, nauczyciela pedagoga specjalnego.
Absolwenci uzyskują przygotowanie do pracy w placówkach resortu oświaty (MEN), takich jak:
- szkoły
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy, internaty, świetlice szkolne)
- placówki doskonalenia nauczycieli itp.
- placówki oświatowo-wychowawcze wychowania pozaszkolnego (pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, szkolne schroniska młodzieżowe)
Specjalność przeznaczona jest dla absolwentów studiów I stopnia, którzy w przyszłości pragną podjąć pracę terapeuty w placówkach terapeutycznych, pomocowych oraz w samodzielnych jednostkach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
Studenci zostaną wyposażeni w wiedzę z zakresu pedagogiki, innych dyscyplin i subdyscyplin z nią powiązanych, koncepcji człowieka oraz jego rozwoju i funkcjonowania w strukturach społecznych, uwzględniając zasady i normy etyczne oraz samokształcenie.
Studenci będą także kształtować umiejętności obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk społecznych.
Wybrane obszary tematyczne realizowane w toku studiów:
- podstawy psychologii ogólnej
- psychologia różnic indywidualnych
- psychologia konfliktu
- uzależnienia – terapia i profilaktyka
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- diagnostyka psychopedagogiczna
- pedagogika rodziny
- psychopedagogika twórczości
- gerontologia
- komunikacja interpersonalna
- rozwiązywanie problemów.
Absolwenci studiów drugiego stopnia o specjalności Psychopedagogika z terapią pedagogiczną posiadają wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii oraz dziedzin pokrewnych.
Absolwenci nabędą umiejętności z zakresu:
- działań profilaktycznych
- psycho-edukacyjnych
- prowadzenia treningów twórczości oraz warsztatów dotyczących rozwijania kompetencji wychowawczych
- kształtowania inteligencji emocjonalnej
- rozwijania zdolności komunikacyjnych i kreatywności
- prowadzenia interwencji, negocjacji i mediacji w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych
- prowadzenia oddziaływań z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych
Absolwent będzie posiadał wiedzę i umiejętności umożliwiające podjęcie pracy w:
- społecznej świetlicy terapeutycznej
- środowiskowych świetlicach opiekuńczych przy powiatowych centrach pomocy rodzinie
- ośrodkach pomocy społecznej
- na warsztatach terapii zajęciowej oraz w innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych
- instytucjach pomocy rodzinie
- a także: prowadzić samodzielną, efektywną ekonomicznie i zorientowaną na potrzeby rynku własną działalności związaną z pomocą psychologiczno-pedagogiczną
Absolwent nie otrzymuje uprawnień pedagogicznych ani nauczycielskich.