– Pedagogika – studia magisterskie

Baner IH Logo PANS

Studia II stopnia (2-letnie, magisterskie uzupełniające)

Profil praktyczny

Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: magister

Cel studiów na kierunku Pedagogika to przygotowanie zawodowe na poziomie magisterskim. Ogólnym celem kształcenia jest uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności oraz kompetencji z zakresu rozumienia i rozwiązywania problemów społeczno-wychowawczych, a także przygotowanie do podjęcia pracy w zakresie opieki i terapii dzieci, młodzieży czy osób dorosłych.

Specjalności:

Studia są przeznaczone dla absolwentów studiów I stopnia w zakresie terapii pedagogicznej. Są drugim etapem przygotowania do zawodu: nauczyciel pedagog specjalny w zakresie terapii pedagogicznej.

Specjalność przeznaczona jest dla osób, które w przyszłości pragną podjąć pracę: korekcyjno-kompensacyjną z dziećmi i uczniami ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi oraz uczniami ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi w placówkach oświatowych.

Studenci zostaną wyposażeni w wiedzę z zakresu pedagogiki, innych dyscyplin i subdyscyplin z nią powiązanych, koncepcji człowieka oraz jego rozwoju i funkcjonowania w strukturach społecznych, uwzględniając zasady i normy etyczne, a także proces samokształcenia.

Studenci będą także kształtować umiejętności obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk społecznych.

Studia magisterskie pedagogiczne (II stopnia), ze specjalnością z zakresu Terapii pedagogicznej z elementami socjoterapii umożliwiają zdobycie kompetencji i umiejętności do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, wykorzystania w tym procesie metod socjoterapii, oraz zajęć o charakterze stymulującym ogólny rozwój w procesie uczenia się.

Studenci poznają techniki eliminowania zaburzeń emocjonalnych, będących efektem szkolnych niepowodzeń oraz utraconej motywacji do nauki i obniżonej samooceny. Zdobędą umiejętności do pracy o charakterze kompensacyjno-korekcyjnym z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie edukacyjne i społeczne.

Studenci poznają teoretyczne aspekty warunkujące efektywność pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, jak również rozwiną praktyczne kompetencje konieczne w pracy z dziećmi oraz młodzieżą ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, emocjonalnego i społecznego.

Oprócz umiejętności w zakresie diagnozowania dzieci i młodzieży szczególnie ważna jest umiejętność właściwego planowania pracy terapeutycznej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji pracy w tym zakresie, w tym warsztatu socjoterapeutycznego.

Studia dają kwalifikacje do pracy na stanowiskach terapeuty, nauczyciela terapeuty, nauczyciela pedagoga specjalnego.

Absolwenci uzyskują przygotowanie do pracy w placówkach resortu oświaty (MEN), takich jak:

  • szkoły
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne
  • placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy, internaty, świetlice szkolne)
  • placówki doskonalenia nauczycieli itp.
  • placówki oświatowo-wychowawcze wychowania pozaszkolnego (pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, szkolne schroniska młodzieżowe)

Specjalność przeznaczona jest dla absolwentów studiów I stopnia, którzy w przyszłości pragną podjąć pracę terapeuty w placówkach terapeutycznych, pomocowych oraz w samodzielnych jednostkach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Studenci zostaną wyposażeni w wiedzę z zakresu pedagogiki, innych dyscyplin i subdyscyplin z nią powiązanych, koncepcji człowieka oraz jego rozwoju i funkcjonowania w strukturach społecznych, uwzględniając zasady i normy etyczne oraz samokształcenie.

Studenci będą także kształtować umiejętności obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk społecznych.

Wybrane obszary tematyczne realizowane w toku studiów:

  • podstawy psychologii ogólnej
  • psychologia różnic indywidualnych
  • psychologia konfliktu
  • uzależnienia – terapia i profilaktyka
  • pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
  • diagnostyka psychopedagogiczna
  • pedagogika rodziny
  • psychopedagogika twórczości
  • gerontologia
  • komunikacja interpersonalna
  • rozwiązywanie problemów.

Absolwenci studiów drugiego stopnia o specjalności Psychopedagogika z terapią pedagogiczną posiadają wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii oraz dziedzin pokrewnych.

Absolwenci nabędą umiejętności z zakresu:

  • działań profilaktycznych
  • psycho-edukacyjnych
  • prowadzenia treningów twórczości oraz warsztatów dotyczących rozwijania kompetencji wychowawczych
  • kształtowania inteligencji emocjonalnej
  • rozwijania zdolności komunikacyjnych i kreatywności
  • prowadzenia interwencji, negocjacji i mediacji w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych
  • prowadzenia oddziaływań z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych

    Absolwent będzie posiadał wiedzę i umiejętności umożliwiające podjęcie pracy w:

  • społecznej świetlicy terapeutycznej
  • środowiskowych świetlicach opiekuńczych przy powiatowych centrach pomocy rodzinie
  • ośrodkach pomocy społecznej
  • na warsztatach terapii zajęciowej oraz w innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych
  • instytucjach pomocy rodzinie
  • a także: prowadzić samodzielną, efektywną ekonomicznie i zorientowaną na potrzeby rynku własną działalności związaną z pomocą psychologiczno-pedagogiczną

Absolwent nie otrzymuje uprawnień pedagogicznych ani nauczycielskich.

Back to top