Studia II – stopnia, 2-letnie
Cel studiów na kierunku pedagogika to przygotowanie zawodowe na poziomie magisterskim.
Ogólnym celem kształcenia jest uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności oraz kompetencji z zakresu rozumienia i rozwiązywania problemów społeczno-wychowawczych, a także przygotowanie do podjęcia pracy w zakresie opieki i terapii dzieci, młodzieży czy osób dorosłych; a także animowania życia kulturalnego i działalności medialnej.
Specjalności:
Studia magisterskie ze specjalnością z zakresu terapii pedagogicznej z elementami socjoterapii umożliwiają zdobycie kompetencji i umiejętności do prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, wykorzystania w tym procesie metod socjoterapii, oraz zajęć o charakterze stymulującym ogólny rozwój w procesie uczenia się. Studenci poznają techniki eliminowania zaburzeń emocjonalnych, będących efektem szkolnych niepowodzeń oraz utraconej motywacji do nauki i obniżonej samooceny. Zdobędą umiejętności do pracy o charakterze kompensacyjno-korekcyjnym z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie edukacyjne i społeczne.
Studenci poznają teoretyczne aspekty warunkujące efektywność pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą, jak również rozwiną praktyczne kompetencje konieczne w pracy z dziećmi oraz młodzieżą ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, emocjonalnego i społecznego. Oprócz umiejętności w zakresie diagnozowania dzieci i młodzieży szczególnie ważna jest umiejętność właściwego planowania pracy terapeutycznej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji pracy w tym zakresie, w tym warsztatu socjoterapeutycznego.
Sylwetka absolwenta specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA Z ELEMENTAMI SOCJOTERAPII
Absolwent specjalności terapia pedagogiczna z elementami socjoterapii przygotowany jest do pracy m.in. w placówkach oświatowych tj. przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych (po uzupełnieniu kwalifikacji w zakresie przygotowania pedagogicznego); opiekuńczo-wychowawczych, np. typu: socjalizacyjnego, specjalistyczno-terapeutycznego; placówkach wsparcia dziennego, np. świetlicy środowiskowej; organizacjach pozarządowych.
Absolwent może kontynuować kształcenie na studiach III stopnia w obszarze nauk humanistycznych i społecznych, o ile szczegółowe warunki rekrutacji nie zawierają klauzul ograniczających.
Studia magisterskie ze specjalnością pedagogika medialna z animacją kultury adresowane są do absolwentów licencjackich studiów na kierunku pedagogika, a także: kulturoznawstwo; medioznawstwo; dziennikarstwo; nowe media; filozofia; animacja kultury; arteterapia, itp. – po wcześniejszym zaliczeniu podstaw pedagogiki.
Celem studiów na tej specjalności jest przygotowanie studenta do pracy pedagoga-wychowawcy specjalizującego się w tematyce współczesnych mediów, uwrażliwionego na ważną rolę kultury w wychowywaniu młodego pokolenia. Studia te mają na celu także przygotować do pracy animatora kultury świadomego komunikacji medialnej i umiejącego posługiwać się narzędziami nowych mediów.
w zakresie:
- współczesnych zjawisk kultury (w tym kultury 2.0) oraz funkcjonowania mediów
(w tym mediów społecznościowych); - organizacji wydarzeń kulturalnych dedykowanych dzieciom i młodzieży;
- wspomagania rozwoju dziecka poprzez: wychowanie przez sztukę, uwrażliwianie na dzieła kultury; kreatywne podejście do organizacji czasu wolnego; świadome korzystanie z mediów i kultury 2.0;
- profilaktyki cyberzagrożeń;
- planowania, organizowania i prowadzenia działań kulturalno-edukacyjnych
z wykorzystaniem narzędzi nowych mediów; - tworzenia multimedialnych materiałów edukacyjnych;
- tworzenia komunikatów medialnych (udzielania wypowiedzi w radiu, przed kamerą, budowania interesujących opisów na strony internetowe, media społecznościowe).
Absolwent uzyskuje tytuł magistra i jest przygotowany do pracy zawodowej na stanowiskach: animatora kultury; wychowawcy w ośrodkach kultury; świetlicach środowiskowych; twórcy multimedialnych materiałów edukacyjnych oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia.
Studia te przygotowują do pracy w ośrodkach kultury i placówkach, które zajmują się promocją edukacji, przygotowywaniem ofert edukacyjnych, również do prowadzenia własnej medialnej aktywności edukacyjnej w mediach społecznościowych.