Studia I stopnia
Praktyczny profil kształcenia: zwiększona liczba ćwiczeń, zajęć projektowych, praktyk zawodowych.
Celem studiów I stopnia na kierunku Pedagogika jest wyposażenie absolwenta w wiedzę
pedagogiczną, psychologiczną, socjologiczną, w wyniku czego nabędzie on umiejętność samodzielnego wykonywania podstawowych analiz i badań niezbędnych w działalności opiekuńczej, społecznej oraz dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania teoretycznych, a także praktycznych problemów z zakresu swojej specjalności.
Absolwent kierunku Pedagogika, otrzymując tytuł zawodowy licencjata, powinien być przygotowany do podjęcia pracy m.in. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (typu socjalizacyjnego, interwencyjnego), placówkach wsparcia dziennego (np. świetlicach środowiskowych), jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej (np. domach pomocy społecznej, ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, ośrodkach wsparcia, ośrodkach interwencji kryzysowej) oraz organizacjach pozarządowych. Absolwent może kontynuować kształcenie w ramach studiów magisterskich (II stopnia).
Specjalności:
Osoby, które lubią kontakt z dziećmi i młodzieżą, nie bojąc się wyzwania, jakim jest kształtowanie młodych umysłów i charakterów. Osoby, które chcą w przyszłości pracować w placówkach wychowawczych czy kulturalnych.
Celem studiów na specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią zajęciową jest profesjonalne przygotowanie do pracy opiekuńczej, wychowawczej, wspomagającej z wykorzystaniem pakietu aktywnych metod i technik pracy terapeutycznej oraz profilaktycznej i przeciwdziałającej patologiom społecznym w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, wspierających, profilaktycznych, oraz do kontynuowania studiów magisterskich na specjalnościach pedagogicznych.
Program studiw na specjalności Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią zajęciową przygotowuje do pracy z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i starszymi oraz do pracy z osobami z niepełnosprawnością, różnymi dysfunkcjami i chorobami przewlekłymi, pracy z osobami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i ich rodzinami. Kształtuje umiejętność współpracy i udzielania wsparcia pedagogicznego rodzicom (opiekunom), a także współpracy ze służbami wspierającymi rodzinę oraz instytucjami opieki i wychowania. Studenci uczą się diagnozować wpływy środowiska, minimalizować jego negatywne działania oraz je rekompensować, a także wspomagać proces wychowawczy i terapeutyczny.
Absolwent może podjąć zatrudnienie w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach wspomagających rodzinę oraz w instytucjach przeciwdziałających patologiom społecznym. Studia umożliwiają również podjęcie pracy w warsztatach terapii zajęciowej, placówkach pomocowych, dziennych domach pomocy społecznej, środowiskowych domach pomocy społecznej, zakładach pomocy społecznej, klubach seniora, organizacjach pozarządowych prowadzących zajęcia z terapii zajęciowej.
Wiedza zdobyta podczas studiów jest dla absolwenta bazą do kontynuowania studiów magisterskich na specjalnościach pedagogicznych.
Osoby, które chcą w przyszłości pracować z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, którzy z różnych przyczyn stali się niedostosowani społecznie, popadając w konflikt z prawem, będąc ofiarami uzależnień, przemocy.
Celem studiów jest przygotowanie teoretyczne i warsztatowe, umożliwiające podejmowanie działań niwelujących zaburzenia emocjonalne i zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży, zdobycie umiejętnościami z zakresu metodyki procesu resocjalizacyjnego, w tym: poprawnej komunikacji oraz analizy sytuacji wychowawczych pod kątem różnych, poprawnych dróg komunikowania się, zależnych od indywidualnych preferencji podmiotu (ucznia – wychowanka – klienta). Studenci zdobywają wiedzą pozwalającą na przeprowadzanie diagnozy zaburzeń i organizowania procesu procesu socjoterapeutycznego przy użyciu form aktywnych w zgodzie z potrzebami uczestników zajęć. Ponadto studia na tej specjalności kształtują szerokie spektrum umiejętności w zakresie profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym niedostosowaniem społecznym i nieprawidłowym rozwojem.
Program obejmuje dziedziny studiów teoretycznych i działalności praktycznej. Obok treści programowych zawartych w standardach kształcenia, program studiów zawiera zagadnienia związane ze specjalnością, a przede wszystkim uwzględnia wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych pedagogiki resocjalizacyjnej, socjoterapii, prawa, profilaktyki społecznej, mechanizmów powstawania dewiacji społecznej, metodyki resocjalizacji oraz innych obszarów strategicznych oddziaływań profesjonalnej profilaktyki i wsparcia społecznego.
Absolwent tej specjalności posiada umiejętność praktycznej realizacji działań związanych ze współorganizowaniem i organizowaniem różnych form wsparcia społecznego, podstawowych działań profilaktycznych oraz resocjalizujących.
Dzięki studiom o specjalności Resocjalizacja z elementami socjoterapii absolwent posiada umiejętności potrzebne do realizacji zadań związanych z resocjalizacją dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem, osób dorosłych, wybranych grup społecznych, a także do uczestnictwa w systemowych inicjatywach interwencji i profilaktyki społecznej.